• English (UK)

 

 

 

2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
| 2006

 

2006.12.31 - Balatonfőkajár - APOLLO JET C-15 - Áthúzás közben a légijármű, a földön álló fotós fején, illetve kezén komoly sérülést okozott. A férfit kórházba szállították. A légijármű és személyzete nem sérült.

2006.12.08 - Madrid - DORNIER 28G92, HA-ACO - A spanyol hatóság értesítése szerint a légijármű rádióforgalmazás nélkül kezdte meg a süllyedést a madridi RWY 29 pályára történő leszálláshoz. A madridi ACC többször megkisérelte, de nem tudott összeköttetést teremteni a repülőgéppel. A Final-ra történő fordulást rádióforgalmazás nélkül hajtotta végre, melynek során befordult egy ILS megközelítést végrehajtó repülőgép elé. A két légijármű között a távolság függőlegesen 500 feet, vízszintesen 3 NM volt.

2006.11.17 - Csolnok - Két siklóernyős pilóta lejtőrepülés közben összeütközött. Személyi sérülés nem történt.

2006.11.17 - Magyarország - FOKKER 27, HA-FAF- A légijármű megszakította útvonalát, mivel a személyzet kabinhermetikussági problémát észlelt: 7000 feet-en nulla volt a kabin nyomáskülönbség. A légijármű visszafordult Budapest Ferihegyre és rendben leszállt.

2006.10.16 - Budapest - B737-700, HA-LOL - A felszállás előtti nekifutás közben 90 KTS körüli sebességnél a repülőgép elkezdett "balra húzni", ezért a személyzet megszakította a felszállást, és visszagurultak a 70-es állóhelyre.

2006.10.15 - Netherlands - B737-800, HA-LOC - A hatóművek indítása során a bal oldali hajtómű indítása közben a már járó jobb oldali hajtómű leállt. Az előzetes hibakeresés során a műszaki szolgálata megállapította, hogy a jobb oldali hajtómű üzemanyag szelepe elzárt.

2006.10.15 - Debrecen - Falke 88, HA - 1205- Leszállás közben a gép a földről visszapattant és az újbóli földetérés után a légcsavarok földetértek, ezért a két légcsavarvég letört.

2006.10.14 - Jakabaszállás - DA 42, HA-DAI - A leszállást követően a légijármű bal oldali főfutója defektet kapott. Ezt követően a légijármű letért a futópályáról, majd a légcsavarjával a futópálya bal szélén található, egyik lámpatestet érintve állt meg. Személyi sérülés nem történt.

2006.10.04 - Budapest Ferihegy - Boeing 757-300, N550TZ - Sikeres kényszerleszállást hajtott végre az amerikai ATA légitársaság repülőgépe szerdán este Budapest Ferihegyen, a fedélzetén 157 utassal és 8 főnyi személyzettel. A repülőgép, amely az USA-ból szállított katonákat Kuwaitba, helyi idő szerint 16 óra 50-perckor szállt le Ferihegyen üzemanyagért, majd 18 óra 30 perckor folytatta útja. Tíz pernyi repülés után a kapitány az 1-es hajtómű gázhőmérsékletének ingadozását észlelte, ezért visszafordult és mivel túlsúlyos leszállásra készült, kényszerhelyzetet jelentett. A repülőgép rendben leszállt.

2006.10.03 - Montreál - Magyar alelnököt választott az ICAO - Dr. Sipos Attilát, hazánk ICAO képviseletének vezetőjét választotta egyhangúlag a Szervezet Tanácsának alelnökévé 2006. október 3-án a Nemzetközi Polgári Légiközlekedési Szervezet (ICAO) 36 választott diplomatából álló ügyvivő Tanácsa. A megbízatás a 2007. októberi Közgyűlésig tart.

Magyarország 1969 óta tagja a 189 államot tömörítő ICAO-nak. A szervezet Tanácsának először 2004-ben lett magyar tagja, Sipos Attila Magyarország mellett Csehország, Szlovákia, Szlovénia és Románia képviseletét is ellátja.

Sipos Attila (35) 1989-ben kezdett a Malévnél dolgozni repülés üzemi tisztként, majd hajózó szolgálatvezetőként. 1996-ban az Államigazgatási Főiskolát végezte el, majd 2000-ben az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán szerzett diplomát. A holland kormány ösztöndíjasaként a Leideni Jogtudományi Egyetem hallgatója volt, ahol 2002-ben nemzetközi légi és űrjogászként szakvizsgázott, megszerezve az LL. M. (Master of Law) fokozatot. 2003. júliusától a Malév Rt. Jogi Igazgatója, 2004. novemberétől Montreálban képviseli a Magyar Köztársaságot

2006.10.02 - Tököl - JAK 18, HA-JAJ - Sikeres kényszerleszállást hajtott végre a repülőgép Tököl repülőtéren. A légijármű Tökölről indult útvonal repülésre. Visszatérőben, leszálláshoz készülődve nem nyílt ki az orrfutója. Miután sikertelenül próbálkoztak még mintegy 20 percnyi repülés alatt kibocsátani az orffutót, a repülőgép kényszer leszállást hajtott végre. A légijármű eleje jelentős mértékben rongálódott, személyi sérülés nem történt.

2006.10.01 - London-Luton - Airbus 320, HA-LPB - Leszállás közben a légijármű "trail strike"- ot szenvedett. A repülőgép hermetikus része sérült, személyi sérülés nem történt.

2006.09.30 - Budapest-Ferihegy - Fokker 70, HA-LMB - A légijármű a felszállást követően nem tudta behúzni a bal oldali főfutóművét, ezért visszafordult Budapest/Ferihegyre, majd a 13L futópályán rendben leszállt.

2006.09.28 - München - Boeing 737-600, HA-LON - A Boeing 737-600 típusú légijármű a felszálláshoz készülődve a harmadik helyen várakozott, amikor a mögötte keresztbe guruló Airbus típusú légijármű, az előzetes információk szerint, a bal szárnyával megsértette a Boeing vízszintes vezérsíkját, és abban sérülést okozott. A járatot törölték. Személyi sérülés nem történt.

2006.09.15 - Budapest-Ferihegy - Boeing 737-400, OK-TVR - Felszállás után 20 méter magasságban madárcsapattal találkozott a légijármű. A pilóták észlelték, hogy a madarak a repülőgépnek csapódtak, valamint az egyes hajtómű vibrációja megnövekedett. Ezért a haladéktalan leszállás mellett döntöttek.

2006.09.12 - Györe - Cessna 150, HA-SLN - A légijármű motorhiba miatt, kényszerleszállást hajtott végre Györe közelében egy réten. A hiba oka, hogy az 1-es henger szelepvezető hüvelyébe beragadt a kipufogószelep.

2006.09.07 - Budapest, Ferihegy - KBSZ MTI KÖZLEMÉNY - 2006.09.06-án három repülőesemény is történt Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtéren.
A HA-LME lajstromjelű Fokker 70 típusú repülőgép jobb főfutóját a személyzet nem tudta behúzni, ezért a járat visszafordult és a futóművek gravitációs úton történt kibocsátása után rendben leszállt.
Ezt követően az EI-FXB lajstromjelű AT4 típusú áruszállítátó repülőgép személyzete döntött a visszafordulás mellett, mert szúros szagot észleltek. A leszállást követő gázanalizátoros elemzés negatív eredménnyel járt, így a repülőgép elhagyta Budapestet. Késő este a HA-LOR B737-700 típusú repülőgép aszimetrikus fékszárny-jelzés miatt átstartolt, majd rendben leszállt. A Brüsszelből érkező és fékszárny-hibajelzés miatt átstartoló Boeing 737-es repülőgép földi átvizsgálásakor kiderült, hogy nem a fékszárny-rendszer, hanem a fékszárnyak helyzetéről visszajelző rendszer hibásodott meg, így téves hibaüzenet jelent meg a személyzet előtt az ellenőrző panelen. A személyzet az előírásoknak megfelelően járt el, amikor a hibaüzenet láttán megszakította a leszállást és az átstartolás mellett döntött, hogy felkészülve a szokásosnál nagyobb sebességgel való földet érésre, ismételten megközelítse a futópályát.
A KBSZ független szakmai vizsgálat indításáról döntött a Fokker 70 típusú repülőgép esetében, mert annak átvizsgálásánál kétségtelenné vált, hogy egy törött alkatrész miatt nem tudták behúzni a repülőgép jobb oldali főfutóját. A szakmai vizsgálatnak arra kell fényt derítenie, hogy milyen, anyag- vagy technológiai hiba, okozhatta az alkatrész törését. Mindenesetre a Szervezet a nemzetközi előírásoknak megfelelően erről a repülőeseményről értesíti a repülőgép gyártó-országának, Hollandiának a szakmai vizsgálatra jogosult szervezetét, hogy tisztázhassák, egyedi, vagy netán a típuson belül több repülőgépet is érinthető hibáról van szó.

2006.09.06 - Kecskemét - Cessna 150, HA-SUB - Légtérsértés TSA 51A légtérben. A KBSZ független szakmai vizsgálat indításáról döntött a Fokker 70 típusú repülőgép esetében, mert annak átvizsgálásánál kétségtelenné vált, hogy egy törött alkatrész miatt nem tudták behúzni a repülőgép jobb oldali főfutóját. A szakmai vizsgálatnak arra kell fényt derítenie, hogy milyen, anyag- vagy technológiai hiba, okozhatta az alkatrész törését. Mindenesetre a Szervezet a nemzetközi előírásoknak megfelelően erről a repülőeseményről értesíti a repülőgép gyártó-országának, Hollandiának a szakmai vizsgálatra jogosult szervezetét, hogy tisztázhassák, egyedi, vagy netán a típuson belül több repülőgépet is érinthető hibáról van szó.

2006.08.29 - Budapest-Ferihegy - Canadair 600, HA-LNC - A Budapesti felszállás után a repülőgép hajózó személyzete "STAB. TRIMM" hibajelzést észlelt, és a parancsnok a Budpestre való visszafordulás mellett döntött. A ferihegyi megközelítéskor a base-re fordulás elött a STAB. TRIMM hibajelzés megszűnt, a rendszer előírásszerűen működött, ezért a parancsnok döntése alapján folytatták a járatot Göteborgba.

2006.08.26 - Pécs-Pogány repülőtér - Cessna 210 Centurion, HA-SKW - Sétarepültetés során a leszállás előtt ( gáz levételkor) visszajelzést kapott a pilóta, miszerint nem egyértelmű, hogy a futók kinti helyzetben rögzítődtek. Ezt követően földi irányítással együttműködve, leszállást hajtott végre. A helyi tűzoltó és mentő egységek riasztása időben megtörtént. Személyi sérülés nem történt, repülőgép nem sérült. A futómű kiengedett állapotban volt, de az aknaajtók nem csukódtak be és ez idézhette elő a bizonytalan visszajelzést.

2006.08.16 - Pilis hegység - 17 óra 18 perckor a Szabadrepülők Szövetsége bejelentette a KBSZ ügyeletére, hogy egy szemtanú a földről a Pilis hegységben egy nagy valószínűséggel veszélyhelyzetben lévő, 50 év körüli siklóernyőst látott, aki erős déli szélben Swing Arcus típusú, piros-fehér színű siklóernyőjével - amíg a szemével követni tudta - háttal "tolatott" és merült. A szemtanú helyismerete szerint abban az irányban, amerre a siklóernyős sodródott, nincs leszállásra alkalmas terület, ezért úgy értékelte, hogy a gyakorlatnak látszó férfi komoly veszélyben van. Miután a bejelentést a Szövetség még egyszer ellenőrizte és megerősítette, a KBSZ kezdeményezte kutatás-mentés indítását. A feltételezett serült keresését másnap délelőtt, miután a földön és levegőben is átvizsgálták a környéket, a rendőrség megszüntette.

2006.08.09 - DAM - Boeing 737-800, HA-LOC - Damascusból való felszállás után utazómagasságon bejelzett a "LEFT BLEED TRIP OFF" hibajelzés. Mivel a jelzést nem lehetett törölni, így a személyzet deaktiválta a baloldali "pack"-et és visszafordult Damascusba. Leszállás után a műszaki szolgálat üzemképtelennek minősítette a repülőgépet és mentesítő járatot küldtek az utasokért.

2006.08.08 - Frankfurt-Hahn - Airbus 320, HA-LPF - A légijármű fékszárnya benti helyzetben való blokkoltsága miatt fékszárny nélkül, kibocsátott orrsegédszárnnyal elsőbbséget kért a leszálláshoz, majd ezt követően rendben leszállt.

2006.08.07 - Budapest-Ferihegy - DC 6B, N996DM - A légijármű helyi idő szerint10:58-kor szállt fel a Budapest-Ferihegy Repülőtérről, majd 11:02-kor a személyzet jelentette, hogy a 4-es hajtóművet leállította és visszafordulnak. A légijármű 11:04 perckor az induló repülőtéren rendben leszállt.

2006.07.31 - Nyíregyháza - Apollo - Az Apollo CX UL sárkányrepülőgép iskolakörök repülése közben oldalszelet kapott, traverzálva szállt le. Kitört a bal főfutó, és a légcsavar 3 tolla. Személyi sérülés nem történt.

2006.07.27 - Hungarian airspace - Fokker 70, HA-LMF - A légijármű 1-es hajtóművének N1-es fordulatszámkijelzője, magas értéket mutatott. A légijármű megszakította útvonalát, majd ezt követően, 23:53-kor (LT), rendben leszállt Budapest/ Ferihegyen.

2006.07.27 - Blackpool - L410, HA-YFG - A repülőgép a megadott 6500ft helyett 7300-ra emelkedett, majd amikor észlelték, visszasüllyedtek a kijelölt magasságra.

2006.07.25 - Man szigetek - L410, HA-YFG - Belfastból a Man szigetekre való repülés közben a személyzet 3000ft-re való süllyedésre kapott utasítást az ATC- től. A végrehajtás után még egy utasítást nyugtáztak, amely 2000 ft-re történő süllyedésre szólított fel, de időközben kiderült, hogy ez egy másik gépre vonatkozott. Az ATC megállította a gépet és visszaemelkedtek 3000 ft-re.

2006.07.24 - Öcsény - G 103 Twin Astir, OO-ZJS - A vitorlázó repülőgép a váratlanul közeledő zivatart észlelve 100-150m-rel a repülőtéri kijelölt futópálya szélétől sík terepre szállt le. A törzse kettétört, személyi sérülés nem történt.

2006.07.22 - Annecy-Semnoz - Firebird Grid, AB 014 - A siklóernyős egyenetlen talajon durván ért földet és eltörte a bokáját.

2006.07.19 - Annecy-Doussard - Freex Frame M, AB 197 - A siklóernyős műrepülés közben a földnek csapódott és meghalt.

2006.07.19 - LHKE - HA-JDT - A légijármű légtérsértést követett el, miközben a TSA 51A légtérben 2 db L39 légiharc gyakorlatot folytatott.

2006.07.19 - Sármellék - SR 22, LZ-ALA - A sármelléki repülőtér közelében a gép parancsnoka technikai hibát jelentett, majd leszállt a repülőtéren. A leszállás után elektromos hibát észleltek. A hibát jelentették egy karbantartó szervezetnek.

2006.07.18 - Slovakien airspace - Boeing 737-600, HA-LOE - FL 242-es magasságon a HA-LOE lajstromjelű légijármű 2-es jobboldali pilótaablaka berepedt, majd ezt követően a parancsnok a Ferihegyre történő visszafordulás mellett döntött. A légijármű rendben leszállt és a 70. állóhelyre gurult.

2006.07.11 - Szeged - Socata TB9, HA-VES - A repülőgép légvezetéket szakított repülés közben és ettől sérült a függőleges vezérsík, minek következtében kényszerleszállást hajtott végre Szeged repülőtéren.

2006.06.28 - Frankfurt - Airbus 320, HA-LPD - A Frankfurt-Hahn Repülőtérre történő süllyedéskor, FL 90 magasságon "TCAS-RA: monitor vertical speed and climb" utasítást kapott és hajtott végre a személyzet

2006.06.25 - Nagykanizsa - L 13 Blanik, HA 5177 - Vitorlázógép iskolakörből leszállása rövidre sikerült és erdős, fás területen szállt le. A gép sérült, személyi sérülés nem történt.

2006.06.18 - Esztergom - SIE 3, HA 5063 - A vitorlázó repülőgép vontatás közben, felszálláskor, még a földön leakadt a vontatókötélről és a törzs a farokrésznél eltört.

2006.06.18 - Esztergom repülőtér - APOLLO, HA-YRAB - Leszállás után, gurulás közben a motoros sánykányrepülő bal futója egy gödörben kitört, a légcsavartollak eltörtek.

2006.05.31 - Thessaloniki - Boeing 737-800, HA-LKB - Felszállás során madárral ütközött, a madarat a 2. hajtómű beszippantotta. A magas rezgés miatt visszafordultak és rendben leszálltak.

2006.05.27 - Budapest - SAAB 340, DC-OLE - Felszállást megszakította, visszafordult, a személyzet az okot nem közölte. A Budapest-Ljubljana-Budapest útvonal teljesítése után elmondták, hogy a felszállást a fedélzeti toalett füstérzékelőjének jelzése miatt szakították meg, de mivel az ellenőrzés során füstöt nem észleltek, felszálltak.

2006.05.24 - Budapest - Boeing 737-600, HA-LOG - Fékszárny hiba miatt visszagurult.

2006.05.23 - Pér - ZLIN 726, HA-SDF - Leszállás után, gurulás közben a jobb futó eltört, a szárny megsérült.

2006.05.23 - Eger - R26 Gobé, HA 5561 - A vitorlázó repülőgép leszállás közben a földhöz csapódott.

2006.05.22 - Casteluccio - Magyar siklóernyős Olaszországban, Casteluccio közelében életét vesztette.

2006.05.18 - Dunakeszi - St. Jantar 3, HA-4459 - A terepre szállást a talajviszonyok miatt behúzott futóművel hajtotta végre. A gép törzse több helyen megsérült.

2006.05.16 - Zalaszentgrót, Hamusrét - AIR X-TREME OVERWING 500 - A motoros siklóernyő közvetlen földet érés előtt oldalszelet kapott, aminek következtében az ernyő kupolája érintette a magasfeszültségű vezetéket, majd az ernyő összecsukódott. Személyi sérülés nem történt.

2006.05.09 - Sopot - Apco Lambada, BL318A - Bulgáriai siklóernyős versenyen, a startot követően a siklóernyős ernyője összecsukódott. A mentőernyőt sikerült kidobni, de az a kis magasság miatt már nem tudott kinyílni. Rossz földetérés következtében a pilóta10. csigolyája megrepedt.

2006.04.25 - Szombathely - Morane Rally 180 TD, HA-TUY - Vitorlázó repülőgép vonatatásához készültek, amikor a motortérből, a szívótorok felől láng csapott ki. A tüzet a starthelyen lévő tűzoltó palackkal eloltották.

2006.04.13 - Gyöngyös - KAMOV 26, HA-MZF - Átvizsgálás során a reduktor alatti pajzs jobb első bekötő csomópontja körül repedést észlelt a műszaki személyzet. A reduktor alatti pajzsot kicserélték.

2006.04.06 - Budapest - BOEING 737-500, OK-XJV - Leszállás közben a futópályán nyúllal ütközött. Az 1. hajtómű szívótorkának belépő éle 6 cm mélyen horpadt, ill. repedt.

2006.04.02 - Őcsény - CESSNA 152, HA-ERO - Gurulás közben a repülőgép orrfutója saras területen elsüllyedt, a légcsavar tollai a földbe verődtek és deformálódtak.

2006.04.01 - Dunakeszi - SOCATA MS 883 Rallye115, HA-SJQ - A légijárművel napnyugta után indultak gyakorló repülésre.

2006.03.30 - Budapest - CANADAIR CL-600, HA-LNC - Megközelítés során fékszárny hibajelzést észlelt a személyzet. A repülőgép rendben leszállt.

2006.03.22 - Budapest - CANADAIR REGIONAL JET SERIES 100/200, D-ACJH - Orrfutó meghibásodása miatt visszagurult a terminálra, majd a tájékoztatás szerint utasok nélkül, egyeztetve a műszakiakkal visszarepült Münchenbe.

2006.03.21 - Kaposvár - AIRBUS 320, HA-LPH - A repülőgép FL 330-at tartotta, amikor "RA" jelzést kapott, az esemény másik külföldi lajstromban lévő résztvevője "TA" jelzést jelentett.

2006.03.17 - Budapest - Boeing 737-800, HA-LOK - Süllyedés közben "TA", majd ezt követően "RA" jelzést kapott, amely emelkedésre utasította a pilótát.

2006.03.16 - Budapest - FOKKER 70, HA-LMA - A repülőgép bal oldali magasságmérő kijelzőrendszere meghibásodott, ezért visszafordult.

2006.03.09 - Budapest - Boeing 737-400, HA-LKT - Felszállás után a személyzet pitotcső fűtési problémát észlelt. A repülőgép visszafordult.

2006.03.02 - Kijev - FOKKER 70, HA-LMA - Leszállást követően a repülőgép I. hidraulika rendszerében nyomás- és mennyiségcsökkenés volt. A földi ellenőrzésnél a bal külső fékszárny környékén hidraulikafolyadék nyomok voltak láthatók.

2006.02.24 - Rapor - Airbus 320, HA-LPA - A járat BUD-BVA útvonalon RAPOR felett TCAS RA jelzést kapott.

2006.02.23 - Budapest - BOEING 767-300, EC-HKS - ACE karbantartás utáni BUD-MAD útvonal megkezdésekor kb. 1100 ft magasságon elvesztette a bal oldali szárny feletti vészmentő csúszdát. A repülőgép visszafordult.

2006.02.14 - Esztergom - Fokker 70, HA-LME - Feszállás után, Esztergom légterében az MFDU-n lévő hajtómű-paraméterek (olajnyomás, vibráció, olajhőmérséklet) kijelzése bizonytalanná vált, a szélső értékek között változott. A tartalék kijelzőn a paraméterek normál értéket mutattak. A repülőgép visszafordult.

2006.02.09 - Pristina - Fokker 70, HA-LMA - Leszállás után, kiguruláskor a repülőgép a fékezés és a sugárfék használata ellenére sem lassult és 150 m-rel túlszaladt a 17-es futópálya végén, 23 m-rel jobbra eltért a pálya középvonalától, majd a hóban megállt. Az utasokat épségben kiszállították.

2006.02.07 - London - YAK-18, HA-YAZ - Leszállás gyakorlása közben futóművet nem nyitott, hasraszállt.

2006.02.02 - Amszterdam - Boeing 737-700, HA-LOB - A repülőgépen a leszállást követő műszaki átvizsgálás során a helyi műszaki szolgálat az orrfutónál tűrésen kívüli hidraulikafolyadék szivárgást észlelt az orrfutó rugóstag tömítési hibája miatt. A járatot törölték.

2006.01.31 - Budapest - Fokker 70, HA-LMF - Felszállás után, emelkedés közben DFDU-n "TRU 2" hibaüzenet jelent meg és a TRU 2 C/B kiugrott. A repülőgép visszafordult.

2006.01.27 - Budapest - CANADAIR, REGIONAL JET SERIES 100/200, HA-LNA - A repülőgép jobb főfutó belső kerekének gumija defektes és sérült. A műszaki szolgálat indulás előtti ellenőrzéskor 4x10 cm-es gumidarabot talált beszorulva a fékszárny résében.

2006.01.24 - Ankara - Boeing 767-200, HA-LHA - A repülőgép jobb oldali hajtóműve FL 380-on alapgázra futott le. Normál újraindítási eljárás után a paraméterek normál értékeket mutattak.

2006.01.23 - Köln -Fokker 27, HA- FAD - A repülőgép a leszállást követő fékezés során erősen vibrált, mert a jobb főfutó gumiabroncsa leeresztett.

2006.01.19 - Hejce, Borsóhegy - Antonov 24 - A Pristinából Kassára tartó AN 24 típusú katonai repülőgép fedélzetén 39 utassal és 3 főnyi személyzettel a kassai repülőtér megközelítése során hegynek ütközött. A balesetet egy személy élte túl.

2006.01.13 - Budapest - Boeing 737-800, HA-LKB -A BUD-FNC-TFS-BUD járat indulásakor a push-back eljárás során a repülőgép 2-es hajtóműve nem indult